2013 kull, eller ikke? det er spørsmålet

2013 litter, or not? that's the question

For ca 2 uker siden var Denali ferdig med sin løpetid denne våren. Hun var i høyløp første helgen i mars. Freke var interessert og Denali spilte litt vanskelig. Denali er en mentalt sterk hund, og den ubestridte leder. Hun blir bare sterkere av at jeg er til stede, og ville ikke la seg pare med meg der. Så jeg lot de to være aleine sammen noen timer de dagene hun stod. Jeg er derfor ikke 100% sikker på om hun lot seg pare av Freke eller ikke.  Selv om jeg var hjemme når hundene var sammen, så betyr ikke det at jeg ville merket noe. Denali beviste forrige gang hun ble paret at damen fint kan være helt lydløs i den sammenhengen.

Jeg tok henne derfor til ultralyd undersøkelse 25 dager seinere. Dessverre klaffet det ikke denne gang. Og jeg tror nok ikke Denali engang har blitt paret.  Jeg kommer til å pare Denali på et seinere tidspunkt. Om det blir på høstløpet eller neste vårløp har jeg ikke endelig bestemt ennå. Det er også mulig jeg bytter partner slik at hun blir paret med Fjellbris sin tiltenkte.

Det blir forhåpentligvis et sommerkull her, da planene straks er klare for Gaia og hennes tiltenkte partner. Mer informasjon kommer om noen få dager.

About 2 weeks have past since Denali was finished with her spring heat. She was in estrus the first weekend of March. Freke was interessted and Denali played hard to get. Denali is a mentally strong bitch, and the leader of the pack. She only grows stronger in my presence, and wouldn't let Freke mate her while I was there. So I left the two of them together a few hours the days she was in estrus. I am not 100% sure if she was mated or not. Even if I was at home while the dogs were together, that doesn't mean I would notice anything. Denali proved the last time she was mated that she is capable of being silent during mating.

I did an ultrasound 25 days later. Unfortunatly she wasn't pregnant this time. I don't think she was even bred. I will mate Denali at a later time. But I have not yet decided if it will be at her fall heat or next springs' heat. Perhaps I'll change partners for her as well, and mate her with a dog I have had in mind for Fjellbris.

Hopefully I'll have some Summer puppies anyway. The plans for Gaia and the mate selected for her is so to speak ready. More information in a few days.


Kommentarer