For en lørdag :D



Lørdag 1. oktober fylte Freke 9mnd og jeg hadde meldt ham på sin første utstilling i juniorklassen. Gledet meg og var spent på hvordan han ville gjøre det på sitt første show utenfor valpeklassene.

Dagen startet heller dårlig.... Jeg hadde planlagt å reise hjemmefra klokken 7, med god tid til oppmøtetid klokka 11:30. Men klokka ringte ikke, og jeg våknet først kl. 9!  Siden jeg vet man ofte er litt seint ute på utstillinger heiv jeg meg rundt nærmest slang hundene i bilen og kjørte som et uvær til utstillingen på Dal.

Jeg rakk det, puh!

Noen dansk svenske gårdshunder stod igjen å bedømme når jeg fant ringen, og jeg fikk tid til en lynrask børsting av Freke som fortsatt røyter litt. Ikke den beste starten. Jeg krysset fingrene for at han ikke måtte på do i ringen siden han så vidt hadde rukket å gjøre noe frem til det tidspunktet og at han ikke var helt vill og gal i andre enden av utstillingsbåndet.

Heldigvis oppførte han seg fint, den snille og forholdsvis rolige Siberian Husky gutten min. Han hadde en konkurrent, en annen junior hann som er 4mnd eldre enn Freke. Dommeren Rita Reyniers fra Belgia likte Freke veldig godt og det ble Exc 1.BHK CK CERT og BIR! Ikke dårlig for en "valp" som akkurat var gammel nok til å konkurrere om certet :D

Vurderte litt frem og tilbake om jeg skulle bli til gruppefinalene. Freke er jo så ung og hadde vel egentlig ikke noe i en gruppefinale å gjøre tenkte jeg. Men siden jeg bare hadde vært på utstillingen noen få minutter bestemte jeg meg for å vente de 2 timene til gruppefinalen og delta. Brukte tiden frem til da med å lufte både Freke og Denali godt i området rundt hallen.

15:15 startet gruppefinalene for valper, og en god stund seinere startet gruppefinalene for de voksne. Når det var på tide for gruppe 5 å gå til oppsamlingsringen virket ikke gruppedommer Vija  Klucniece fra Latvia særlig interessert i Freke. Helt greit. Han er jo bare valpen.

Til min STORE overraskelse endte Freke opp som BIG1!
Snakk om braksuksess på sin aller første utstilling i juniorklassen den dagen han fylte 9mnd.
Jeg er så stolt av ham! Ikke bare ser han bra ut, han er også ivrig i selen og lover godt potensiale der samt at han har et utrolig godt gemytt og er en kjempeherlig hund å bo sammen med.








What a Saturday :D
short recap in English...
Freke turned 9 months old on Saturday the 1st of October, and I had entered him on a dog show for the first time in Junior class. I didn't expect much as he still is virtually a puppy.

The day didn't start so well, I overslept. However I just made the show hall in time for Freke to enter the ring and the judge Rita Reyniers, Belgium, liked him very much. He got Exc. best male, CK, CAC and BOB! Not bad for a "puppy" barely old enough to compete for a CAC :D

Since I had only spent a few minutes at the show hall this far I decided to stay for the group finals. I spent the two hours walking Freke and Denali in the area around the show hall. Much needed as the morning had been a big rush and they had barely had time to do their business.

15:15 it was time for the puppy group finals, and some time after the adult finals. When Freke and I went to the collection ring the group judge Vija Klucniece, Lithuania, didn't pay much attention to him. Which was fine. He is still a puppy.

To my BIG surprise he ended up as BOG1!
What a showstopper moment for a very young dog!
I am so proud of Freke! Not only is he beautiful, he is also eager in the harness and shows a good promise there and he has a superb temperament and personallity. A great dog to live with!

Freke's prices from Saturday

Denali har en utstillingspause for tiden siden hun har blitt Norsk Ustillingchampion. Dette er premiene hennes fra utstillinger så langt.
6x CK, 1x res.CERT, 3x CERT, 1x res.CACIB, 1x CACIB, 4x BIR, 1x BIG3

Denali has a break from dog shows at the moment since she allready is Norwegian Show Champion. These are her prices from dog shows so far.
6x CK, 1x res.CERT, 3x CERT, 1x res.CACIB, 1x CACIB, 4x BOB, 1x BOG3

Denali's prices. Including a BIG3!


Freke er nå ferdig med sin valpeshowkarriere, en fin tid med god øvelse for både hund og eier. Han gjorde det veldig bra som valp, inkl. 2x BIG1 1x BIS valp!

Freke is now finished with his puppy shows, a nice time with good practice for both dog and owner. He did very well as a puppy, including 2x BOG1 and 1x BIS puppy!

most of Freke's puppy prices

Kommentarer